از سراسر وب
راهنمای سفر

معرفی اتحادیه های خطوط هوایی جهان

آیا می دانید مسئولیت رسیدگی، تعویض پروازها و مدیریت موارد مشابه در مواقع اضطراری مانند لغو پرواز و … بر عهده کدام سازمان است؟

خطوط هوایی یکی از راه حل های جدیدی است که از دهه 1990 وارد صنعت هوانوردی شده است. به بیان ساده، اتحادیه هواپیمایی یک مشارکت گروهی در صنعت هوانوردی است که در آن حداقل دو یا چند شرکت هواپیمایی قراردادهای همکاری در سطح بالا را منعقد می کنند.

دامنه این همکاری شامل فعالیت های مختلفی از جمله راه اندازی پروازهای مشترک (codeshare)، ارائه هواپیماهای جایگزین و … می باشد. به عنوان مثال در صورت بروز مشکل در پرواز یکی از شرکت های عضو اتحادیه، نزدیکترین هواپیمای رایگان متعلق به سایر اعضا در اسرع وقت به فرودگاه رفته و مسافران را جابجا می کند.

تاریخچه اتحادیه خطوط هوایی

اگرچه به نظر می رسد تشکیل اتحادیه های هواپیمایی پدیده ای جدید در صنعت هوانوردی است، اما در حقیقت قدمت آن به 90 سال پیش بازمی گردد. در دهه 1930، برای اولین بار، دو شرکت هواپیمایی Panair do Brasil و Pan American World Airways برای برقراری پروازهای مشترک در خطوط هوایی آمریکای لاتین موافقت کردند.

البته از آن زمان تاکنون هیچ شرکت هواپیمایی دیگری این کار را نکرده است. تا اینکه در سال 1989 بزرگترین و اولین ایرلاین با همکاری Northwest Airlines و KLM برای راه اندازی پروازهای مشترک در مقیاس بزرگ تشکیل شد.

تاریخچه اتحادیه خطوط هوایی

در سال 1990، اتحادیه خدمات هوایی مشترک آفریقا که شامل کشورهایی از جمله تانزانیا، اوگاندا و زامبیا می‌شود، اجازه تشکیل اتحادیه خطوط هوایی با آفریقای ایرویز، ایر تانزانیا و اوگاندا را صادر کرد. این شرکت هواپیمایی اوگاندا را در سال 1994 تحت مسئولیت دولت های اوگاندا و تانزانیا صادر کرد. هلند پیش از این با وجود محدودیت های اتحادیه اروپا، توافقنامه آسمان باز را با ایالات متحده امضا کرده بود که به هر دو کشور اجازه می داد بدون هیچ محدودیتی در خاک یکدیگر پرواز کنند.

این مهم است زیرا تعداد پروازهای مجاز برای فرود در یک کشور خارجی از نظر تعداد و مقصد توسط قانون محدود شده است و توافق بر سر هر تغییری مستلزم گفتگو بین دولت ها و شرکت های هواپیمایی است.

در حال حاضر تعداد این اتحادیه ها رو به افزایش است و با مشارکت شرکت های هواپیمایی و با هدف ارتقای خدمات ارائه شده به مشتریان در اقصی نقاط جهان فعالیت می کنند. برخی از این اتحادیه های معتبر عبارتند از:

استار الینس (Star Alliance)

استار الینس (Star Alliance)

یکی از معتبرترین اتحادیه های هواپیمایی که در سال 1997 شروع به کار کرد و در حال حاضر 27 عضو دارد مانند ایر کانادا، ایر چین، لوفت هانزا، ترکیش ایرلاینز و… به فعالیت خود ادامه می دهد. گفتنی است این اتحادیه برای اولین بار در سال 1394 طرح «مشارکت عضویت» را با هدف خطوط هوایی ارزان قیمت معرفی کرد و در سال 1395 توسط شرکت منگو زیرمجموعه خطوط هوایی آفریقای جنوبی راه اندازی شد.

اسکای تیم الینس (Sky Team Alliance)

یکی دیگر از اتحادیه های هواپیمایی قدرتمند، که در سال 2000 تأسیس شد، دارای 20 عضو فعال از جمله Air Europa، Middle East Airlines، Air France و غیره است. به گزارش کاپا، اتحادیه امسال نیز برنامه جدیدی را برای ارزانتر شدن سفرهای هوایی ارائه کرده است.

وان‌ورلد الینس (Oneworld Alliance)

این اتحادیه در سال 1999 تأسیس شد و اکنون با مشارکت 15 شرکت هواپیمایی مانند قطر ایرویز، بریتیش ایرویز و غیره فعالیت می کند. البته Oneworld نیز در طول سالیان متحول شده است. در 14 فوریه 2013، امریکن ایرلاینز و یو اس ایرویز ادغام شدند و اتحادیه وان ورلد را تشکیل دادند.

با اعلام این توافق، عضویت یو اس ایرویز در اتحادیه ستاره ها لغو شد. همچنین در سال 2012 اتفاقی مشابه در آفریقای جنوبی رخ داد که منجر به ادغام دو شرکت هواپیمایی LAN Airlines و TAM Airlines شد و در سال 2014 با تکمیل این فرآیند مجبور به خروج از اتحادیه شد. ستاره و در قالب اتحادیه Oneworld به فعالیت خود ادامه داد.

ونیلا الینس (Vanilla Alliance)

در 21 سپتامبر 2015 این اتحادیه با هدف توسعه پروازها در منطقه اقیانوس هند با مشارکت چندین شرکت از جمله ایر ماداگاسکار راه اندازی شد.

یو فلای الینس (U-Fly Alliance)

این اتحادیه کوچک و نوپا در سال 2016 تاسیس شد و دارای 5 عضو از جمله West Air است. تمامی اعضای این اتحادیه از زیر مجموعه های شرکت مرکزی HNA بوده و اولین اتحادیه ای هستند که با هدف برقراری پروازهای ارزان قیمت تشکیل شده است.

ولیو الینس (Value Alliance)

این اتحادیه نیز در سال 1395 با 8 عضو از جمله وانیل ایر، نوک ایر و … شروع به کار کرد. جالب اینجاست که این اتحادیه یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل کم هزینه در جهان است.

مزایای حضور اتحادیه‌ها در صنعت هوانوردی

مزایای حضور اتحادیه‌ها در صنعت هوانوردی

تشکیل اتحادیه های هواپیمایی از سال 1990 در حال افزایش است که نشان دهنده مزایا و تأثیر مثبت این پدیده در صنعت هوانوردی است. جالب است که هر دو طرف – شرکت ها و مسافران – به طور کامل از این مزایا بهره مند می شوند. کاهش تعداد دفاتر فروش بلیط و تجمیع نمایندگی های شرکت های هواپیمایی، کاهش تجهیزات و عملیات زمینی مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری هواپیما و مناطق پذیرش مسافران از جمله اثرات مثبت عملکرد اتحادیه ها بر شرکت های هواپیمایی است.

در این میان مسافران اصلی ترین ذینفعان از مزایای این اتحادیه ها هستند. در واقع هدف اصلی از ایجاد چنین سازمانی افزایش خدمات ارائه شده به مشتریان و جلب رضایت آنهاست. در صورت خرید بلیط هواپیما از هر یک از این اتحادیه ها، مسافران از امکاناتی مانند قیمت ارزان تر، زمان سفر و ترخیص فرودگاه، دسترسی به فرودگاه های متعددی که با اعضای اتحادیه قرارداد دارند، ثبات قیمت و بلیط سفر ارزان تر برخوردار خواهند شد.خرید کنید

تاثیر اقتصادی اتحادیه‌ها در صنعت هوانوردی

تاثیر اقتصادی اتحادیه‌ها در صنعت هوانوردی

جدا از تاثیر مثبت اتحادیه های هوانوردی در تسهیل فعالیت شرکت های هواپیمایی و از سوی دیگر در جلب رضایت مشتریان، بخش اقتصاد صنعت هوانوردی نیز بی فایده نبوده است. به عبارت دیگر، فعالیت‌های مشارکتی در بخش حمل‌ونقل هوایی منجر به رشد فعالیت‌های شبکه و انعقاد Codeshare شده است – توافق‌نامه‌ای که براساس آن بلیت‌های یک پرواز با کد مشترک در برنامه پرواز چند هواپیمایی گنجانده شده و مسافران می‌توانند سفر کنند. از طریق هر دو این شرکت ها می توانند در هر زمان و با همان قیمت رزرو کنند.

یکسان سازی خدمات رفاهی، تثبیت قیمت ها و جلوگیری از فشار مسافران به قیمت های رقابتی. دسترسی به فرودگاه های سراسر جهان نیز از تردد هوایی و زمینی جلوگیری می کند و در نتیجه از ازدحام ترافیک در هر دو حالت کاسته می شود.

در خاتمه لازم به ذکر است که در حال حاضر هیچ یک از شرکت های هواپیمایی ایرانی در این اتحادیه عضویت ندارند.

ارزیابی

آیا از این مطلب رضایت داشتید؟

امتیاز کاربر: 4.4 ( 1 نتایج)

خواندنی های روز
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا